تبلیغات
آموزش ترفندهای کامپیوتر - آموزش ++C
 
آموزش ترفندهای کامپیوتر
صفحه نخست            تماس با مدیر            پست الکترونیک           RSS            ATOM

قسمت دوم

ساختار برنامه در ++C:

هر برنامه ++C از تعدادی كلاس و تابع تشكیل شده است.هر تابع وظیفه دارد قسمتی از برنامه را انجام دهد.در ++C خود برنامه اصلی یك تابع است.در واقع هیچ برنامه ای وجود ندارد كه فاقد این تابع باشد.نام این تابع اصلی ()main است.اما كلاس(class)،نوعی است كه داده ها و فعالیت هایی را كه بر روی آن داده ها عمل میكنند را در یك بسته به نام شیء بسته بندی میكند.در ++C توابع زیادی وجود دارند كه از پیش نوشته شده اند و ما به وفور از آنها استفاده خواهیم كرد.به عنوان مثال برای ورود داده ها از صفحه كلید و چاپ آن روی صفحه نمایش به توابع و كلاس های خاصی نیاز داریم كه البته همانطور كه گفتیم جای نگرانی نیست! این توابع و كلاس ها از پیش نوشته شده اند و همراه با كامپایلر وجود دارد.سوالی كه در اینجا مطرح میشود این است كه این توابع كجا هستند و چگونه باید از آنها استفاده كنیم؟

قسمت دوم

ساختار برنامه در ++C:

هر برنامه ++C از تعدادی كلاس و تابع تشكیل شده است.هر تابع وظیفه دارد قسمتی از برنامه را انجام دهد.در ++C خود برنامه اصلی یك تابع است.در واقع هیچ برنامه ای وجود ندارد كه فاقد این تابع باشد.نام این تابع اصلی ()main است.اما كلاس(class)،نوعی است كه داده ها و فعالیت هایی را كه بر روی آن داده ها عمل میكنند را در یك بسته به نام شیء بسته بندی میكند.در ++C توابع زیادی وجود دارند كه از پیش نوشته شده اند و ما به وفور از آنها استفاده خواهیم كرد.به عنوان مثال برای ورود داده ها از صفحه كلید و چاپ آن روی صفحه نمایش به توابع و كلاس های خاصی نیاز داریم كه البته همانطور كه گفتیم جای نگرانی نیست! این توابع و كلاس ها از پیش نوشته شده اند و همراه با كامپایلر وجود دارد.سوالی كه در اینجا مطرح میشود این است كه این توابع كجا هستند و چگونه باید از آنها استفاده كنیم؟

این كلاس ها و توابع به همراه دیگر اطلاعات لازم برای اجرای برنامه در تعدادی فایل به نام فایل های Header قرار دارند.پسوند این فایل ها h. است.و معمولا بر روی فهرستی از دیسك به نام INCLUDE قرار گرفته اند.برای اتصال این فایل ها به برنامه از دستوری با ساختار زیر در ابتدای برنامه استفاده می كنیم:

#include <header نام فایل>

دستور include# از دستورات پیش پردازنده یا ماكرو می باشد كه در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت.فقط همین حد بدانید كه پیش پردازنده بخشی از كامپایلر است كه در صورت مشاهده دستوراتی كه با # شروع میشوند اجرا میشود.نكته دیگری كه باید به آن توجه داشته باشیم این است كه اینگونه دستورات به ; ختم نمیشود.

به عنوان مثال برای استفاده از فایل iostream.h كه برای استفاده از دستورات خروجی و ورودی از آن استفاده خواهیم كرد به صورت زیر وارد برنامه میشود:

#include <iostream.h>

در مورد دستور include# بین # و include نباید فاصله ای باشد.همچنین بین نام فایل و >و<.

نكته دیگری كه باید به آن توجه داشته باشیم این است كه سیستم عاملی كه اجرا كننده تابع ()main است ، می خواهد بداند كه تابع ()main با موفقیت انجام شده یا نه.برای حل این مشكل از دستور ;return 0 استفاده می كنیم.این تابع باعث میشود كه اگر برنامه تا خط آخر با موفقیت اجرا شد مقدار 0 به سیستم عامل برگردد.مقداری كه به سیستم عامل بر می گردد(0) مقداری صحیح یا int است.لذا باید تابع ()main كه گفتیم از تابع اصلی برنامه است از نوع int تعریف شود.در زیر ساختار كلی یك برنامه سی را می بینید:

#include <header نام فایل>

int main()

{

تعریف متغییر ها

دستورات اجرایی

return 0;

}

در بعضی از برنامه ها نیاز میشود كه از چند فایل include# استفاده كنیم.برای این كار باید چند بار دستور include را استفاده كنیم.

ورودی و خروجی داده ها:

1-خواندن اطلاعات:

در زبان ++C برای خواندن اطلاعات از دستور cin استفاده خواهیم كرد.ساختار كلی این دستور به صورت زیر است:

cin >> متغییر2 << متغییر1 >> ... ;

به عنوان مثال فرض كنید می خواهیم داخل متغییر X را كه قبلا تعریف كرده ایم با اطلاعاتی كه كاربر از صفحه كلید وارد میكند پر كنیم:

cin >> x ;

پس از اجرای برنامه باید داده توسط كاربر وارد شود و سپس دكمه Enter فشار داده شود.اما اگر چند قلم اطلاعات را توسط دستور cin خواندیم كاربر باید بعد از وارد كردن هر یك از آنها یك فاصله بگذارد و داده آخر را كه وارد كرد دكمه Enter را فشار دهد.

2-چاپ اطلاعات:

برای چاپ اطلاعات روی صفحه نمایش از دستور  cout استفاده میكنیم:

cout << عبارت2 >> عبارت1 << ... ;

عبارت i میتواند شامل یك رشته كه در آن صورت باید آن را بین كوتیشن قرارداد باشد ، یا شامل یك متغییر كه میتواند محتویاتش هر چیزی باشد.مثلا دستور زیر رشته Computer را به همراه متغییر X چاپ میكند.

cout<<"Computer"<<"\n"<<x;

احتمالا از خود می پرسید كه این "n\" اینجا چكاره است."n\" جزو كاراكترهای كنترلی است.مشابه اینها را در   JavaScript هم داریم كه در آموزش JavaScript توضیح داده خواهد شد.در واقع این نوع كاراكتر ها برای شكل دهی به خروجی بكار میروند.كاراكتر"n\" باعث میشود تا سطر جاری رد شود و به سطر بعدی برویم.البته میتوانیم یه جای استفاده از "n\" از endl كه مخفف end line بصورت زیر استفاده كنیم.

cout<<"Computer"<<endl<<x;

كاراكتر های كنترلی دیگری هم وجود دارد كه در اینجا به توضیح آنها می پردازیم:

"t\" : كنترل خروجی را 8 كاراكتر به جلو میبرد.

"\\" : چاپ كاراكتر \.

""\" : چاپ كاراكتر ".

"v\" : كنترل خروجی را به ابتدای 8 سطر بعدی میبرد.

"b\" : كاراكتر قبل خود را حذف میكند.

"r\" : كلید Enter را مشخص میكند.

"a\" : بوق سیستم را به صدا در می آورد.

":\" : چاپ كاراكتر :.

"?\" : چاپ كاراكتر ?.

نكته آخر در رابطه با دستورات ورودی-خروجی این است كه برای استفاده از آنها باید از فایل <iostream.h> استفاده كرد.

مثال: برنامه ای بنویسید كه رشته ": Your age is" و سن كاربر را كه یك عدد صحیح است با خروجی مناسب چاپ كند.

حل:

\\ this is first program

#include <iostream.h>

#include <conio.h>

int main()

{

int x;

cout<<"What Is Your Age ? ";

cin>>x;

clrscr();

cout<<"Your age is : "<<x;

getch();

return 0;

}

توضیح:

دستور ;()clrscr باعث میشود كه كل صفحه نمایش پاك شود.همچنین اگر از دستور ;()getch استفاده نكنید برنامه بعد از گرفت X از كاربر خیلی سریع نتایج را چاپ خواهد كرد و به محیط editor بر خواهد گشت.دستور ;()getch در انتهای برنامه باعث خواهد شد تا برنامه پس از نمایش كلیه خروجی ها منتظر بماند تا شما یك كلید را فشار دهید(به عبارتی یك كاراكتر وارد كنید).بنابراین خواهید توانست اطلاعات چاپ شده روی صفحه نمایش را با دل سیر ببینید !!!

البته برای استفاده از هر دوی این دستورات باید از فایل <conio.h> استفاده كنید.

تمرین یك : برنامه ای بنویسید كه با دریافت نمرات 5 درس یك دانشجو معدل وی را حساب و با فرمت مناسب در خروجی چاپ كند.(حتما این تمرین را تا جلسه آینده حل و اجرا كنید.)





نوع مطلب : برنامه نویسی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

جمعه 13 فروردین 1389
چهارشنبه 30 فروردین 1396 03:09 ق.ظ
At this time it sounds like Expression Engine is the preferred blogging platform out
there right now. (from what I've read) Is that what
you are using on your blog?
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
HTML & web design learning